Společnost ATT Investments se od letošní sezony stala novým titulárním partnerem české stáje cyklistických nadějí. V týmu TopForex ATT Investments je spousta talentovaných závodníků a velká pozornost se bude upírat na Slováka Matúše Štočka, který byl představen jako jedna z hlavních hvězd stáje.

Jak ses dostal k cyklistice a kdo byl tvým vzorem?

Začínal jsem s lyžováním, vedle něhož jsme měli kolo jako letní přípravu. Zalíbilo se mi to, a tak jsem si vyzkoušel nějaké závody, na kterých se mi docela dařilo. Začínal jsem na MTB závodech, na silničním kole jsem začal závodit asi až o rok později. Nějakou chvíli jsem se pokoušel kombinovat lyže i bajk, avšak následně padlo rozhodnutí, že se budu věnovat jen jízdě na kole. Při začátcích byl asi mým největším vzorem Jaroslav Kulhavý. Jezdil horská kola a byl v tom docela úspěšný. A jelikož to byl český jezdec, byl to důkaz, že i v našich běžných podmínkách se člověk dokáže vypracovat na dobrou úroveň.

Přibliž se našim fanouškům a řekni nám jaký si typ jezdce (GC, klasik, sprinter, …)?

Jsem typ, který dokáže „přežít“ kopec, ve kterém odpadnou čistí sprinteři, ale následně ze skupiny sprintuji dál k cíli. Řekl bych, že tato charakteristika má asi nejblíže ke klasikovi.

Jelikož si nedávno přestoupil, řekni nám rozdíl mezi přístupem v Itálii oproti Česku?

Když jsem přišel do Itálie, věděl jsem dohromady možná pět italských slov. První tři měsíce byly opravdu těžké a únavné, avšak spolujezdci mi dost pomohli. Zpočátku mi překládali a mluvili se mnou anglicky, později jsem rozuměl italštině více a více, až mi na konci nedělalo žádný problém diskutovat v týmu italsky. I když jsem byl v týmu cizinec, nezažil jsem, že by vedení týmu dělalo rozdíly mezi Italy a mnou. Až na nepodstatné drobnosti mě brali stejně jako ostatní. Samozřejmě v zahraničí platí, že pro cizince je vždy náročnější vydobýt si místo lídra. Ale pokud máte dobrý kolektiv – a to bylo i v případě našeho týmu – vždy jsem se během závodu dokázal dohodnout, když jsem potřeboval pomoc.

V českém TopForex ATT Investments jsem jen krátce, avšak mohu již nyní říci, že nevidím v přístupu žádný rozdíl. V obou týmech se cítím dobře, dostávám vše, co potřebuji a pokud se někde vyskytne problém, tak se jednoduše vyřeší. Já jsem byl spokojený v Itálii a jsem, respektive věřím, že i nadále budu spokojený v Čechách.

Jakých úspěchů si nejvíce ceníš za dobu působení v Beltrami a jaké jsou tvé cíle v TopForexu?

Co se týče výsledků v Beltrami, tak ty výsledky nebyly úplně ideální. Jednoznačně si cením všechny Top10 výsledky, které se mi povedly a rovněž výsledky za slovenskou reprezentaci. Například na Okolo Slovenska se mi podařilo dosáhnout 11. místo. Jako prvoročník na Okolo Slovenska jsem byl celkově nejlepším Slovákem. Celkově jsem měl lepší výsledky, když jsem jel závody za národní tým, než když jsem závodil s italským týmem.

Tento rok se chci ukázat na každém závodě v co nejlepším světle, abych měl ke konci sezóny co nejlepší možnosti na případný přestup výše.

Jaké máš karierní cíle? Čeho by si chtěl dosáhnout v budoucnosti?

Mým hlavním cílem je dostat se do World Tour týmu. Je to logicky cíl každého cyklisty, protože jde o nejvyšší metu. World Tour je nejdál, kam se můžete jako jezdec posunout. Od tohoto momentu se pak odvíjí vše podstatné, jako například dostat příležitost jet některé GrandTour nebo slavné jarní klasiky. Obojí bych samozřejmě v budoucnu rád jel. Mým snem je zařadit se do některého World Tour klubu a jezdit závody na nejvyšší možné úrovni.

Jaký je rozdíl mezi závodem nižší kategorie a těmi, kde jsou již profesionální týmy?

Rozdíl je určitě v systému závodění. V nižší kategorii se chce každý ukázat, aby se dostal do vyšší kategorie k profíkům. Ve vyšší kategorii má každý přiřazené úkoly a jede se podle nějakého systému. Je to celkově klidnější závodění. Mně jednoznačně více vyhovují závody s profíky.

Ruší se menší závody (San Juan, Challenge Mallorca, KolemAntalye), jak velký dopad to má na kontinentální týmy?

Když se zruší závod, tak je to problém pro všechny a dojde k narušení předem nastaveného sezónního programu. Kontinentální týmy však mají mnohem větší problém. Pokud se zruší několik závodů v řadě, najednou na těch zbývajících dochází ke vzniku velkého přetlaku týmů. Pokud z deseti závodů v nějakém období zůstanou v programu jen tři, najednou na ně chce každý kontinentální tým. Tyto týmy potřebují, aby jejich jezdci byli vidět a aby závodili. A přestože organizátoři hlásí i kontinentální týmy, World Tour týmy jsou pro organizátory větším lákadlem. Takže se může stát, že pro kontinentální týmy už nezůstane místo, že se nevejdou do limitu počtu startujících. Toto vnímám jako největší problém posledního období, které ani pro cyklistiku nebylo snadné. Věřím, že v tomto roce se pojede co nejvíce závodů z kalendáře.


Autor: LJ